woensdag 2 januari 2013

Tegen pesten!

Bij het artikel van Paul Verhaeghe wou ik nog even zijn idee over dat ‘de groeiende groep zich mislukkelingen voelt en meestal al vanaf de leeftijd van 10 jaar oud’ ook becommentariëren.
In zijn artikel vertelt hij dat sommige van die ‘losers’ in opstand komen, maar het merendeel ervan wordt sociaal angstig, autistiform, depressief, en nagenoeg altijd hyperconsumerend.

Daarbij heb ik nog mijn bedenkingen.
Enigszins ga ik er mee akkoord. Sommige leerlingen uit  de lagere scholen worden soms gepest en komen er in opstand voor. Maar wanneer deze leerlingen dit doen, doet de school daar niet altijd iets aan. Meestal onderneemt men in scholen enkel acties tegen pesten in het algemeen!
Wel ga ik akkoord dat veel jongeren daaruit leiden en sociaal angstig of depressief worden. Meer en meer kunnen we zulke zaken terugvinden in de media. Dit zorgt er dan ook voor dat leerlingen zich slecht in hun vel voelen.

Zelf vind ik dat daar heel snel iets aan gedaan moet worden! We mogen niet meer stilstaan bij pesterijen, zeker op zo’n jonge leeftijd!

2 opmerkingen:

  1. Dag Emma,

    Hoe ga jij in je klas proberen te voorkomen dat er zal gepest worden en hoe zal je reageren als je merkt dat er gepest word ?

    Groetjes
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kim

    Eerst en vooral wil ik je bedanken voor je reactie.

    In mijn klas zal ik later zo veel mogelijk proberen pestgedrag te vermijden door ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich goed in hun vel voelen. Ik wil de kinderen laten begrijpen dat pesten niet goed is! Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat pestgedrag zich voordoet, ik vind het ook heel belangrijk dat je dan als leerkracht de leerlingen bij je roept om het uit te praten en om te vragen wat het probleem is. Soms zal uitpraten niet genoeg zijn, maar er kan altijd een oplossing gevonden worden om niet meer te pesten, zowel op school als buiten school!

    Groetjes
    Emma

    BeantwoordenVerwijderen