“I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal." I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state, sweltering with the heat of injustice and sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today.”
Martin Luther king gaf op 28 augustus 1963 een toespraak genaamd “i have a dream” voor een publiek van 200.00 mensen. Hij was iemand die initiatief nam om zinloos geweld en racisme in de wereld te verhelpen.
Mijn mening over mensen met een ander huidskleur , mensen met andere leefgewoontes of mensen die een andere cultuur hebben is zeer simpel. Veel te veel mensen maken vooroordelen door media of verhalen die ze horen, zonder zelf na te gaan of die correct zijn. Meestal hebben die mensen dan vooroordelen die leiden tot racisme, maar ook zijn die vooroordelen meestal fout. Ikzelf heb geen problemen met deze mensen, vooral niet met mensen met een ander huidskleur. Iedereen is belangrijk en evenwaardig, en verdiend respect. Zelf heb ik een heel goeie vriendin die een andere huidskleur heeft, zij is namelijk afkomstig uit Kongo maar woont al sinds een jonge leeftijd in België. In 2008 werden wij beste vriendinnen en daardoor leerde ik ook om de problemen eens van de andere kant te zien. Mijn vriendin legde me uit hoe het was om geconfronteerd te worden met racisme. Wanneer je zo iemand goed leert kennen denk je ook beter na! Doordat ik haar goed leerde kennen werd zij mijn één van mijn beste vriendinnen. Daarmee wil ik zeggen: stop racisme en geweld want huidskleur speelt geen rol.
Beste Emma
BeantwoordenVerwijderenIk ben het volledig met je eens. Ook ik heb een vriendin die lichtjes een andere huidskleur heeft en ze is echt super en ze is helemaal niet anders dan mijn andere vriendinnen! Ik ben dus ook tegen discriminatie. Als er bijvoorbeeld iets in het nieuws komt dat slecht is en dat door een buitenlander is gebeurd zullen ze dit steeds vermelden en als het een blanke was komt dat zelf niet aan het woord. Ik vind het erg dat er zo veel racisme is!
Groetjes Shiva
Beste Shiva
VerwijderenIk ga akkoord met wat je zegt! Vandaag de dag is er meer en meer racisme! Dit leidt dan ook soms tot pestgedrag, niet enkel op school maar ook op werkvlak. Meer en meer kunnen we in de media zaken terug vinden waarin pestgedrag voorkomt! Soms is het zelf zo erg dat het leidt tot zelfmoord.
Groetjes
Emma