Op maandagavond 19 november 2012 nam ik deel aan een lezing in KATHO Kortrijk. Deze lezing werd gegeven door B.V., een priester van het bisdom Gent die ook hoofdaalmoezenier van het Universitair Ziekenhuis Gent is. Hij gaf één van de vier lezingen die gegeven worden uit de reeks van ‘Search for humanity’.
Het onderwerp van de lezing was ‘Als de dood zich opdringt’.
B.V. begon de lezing met een waargebeurd verhaal over een zieke man die te horen kreeg dat hij ging sterven. De priester vertelde dat deze man tegen hem had verteld dat hij tot het besluit was gekomen dat hij heel zijn leven had geweid aan zijn bedrijf en daardoor niet had kunnen genieten van zijn vrouw en kinderen, en dat het daar nu te laat voor was.
De priester maakte ons duidelijk dat veel mensen denken dat ze onsterfelijk zijn. Deze mensen vergeten dan om te genieten van alle liefde die ze rondom zich krijgen. Mensen staan vaak niet meer stil bij de kleine dingen die ervoor zorgen dat ons leven compleet is.
B.V. vertelde ons dat tragiek eigenlijk een deel is van iedereen zijn leven en dat mensen daar veel te weinig stil bij staan.
Ik vond het een zeer interessante en grijpende lezing.
Bederf niet hetgeen je hebt door te verlangen naar wat je niet hebt;
herinner je, dat wat je nu hebt ooit iets was waar je naar verlangde.
(Epicurus)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten